Hvor finner jeg IBAN og BIC/SWIFT adressen til mine kontoer?

IBAN er oppgitt øverst på kontoutskriften du mottar. Kontoutskriften finner du i nettbanken under «Meldinger» og «Bankmeldinger» eller varslinger.

BIC/SWIFT er SAOENO22XXX

Hvordan bekrefter jeg en betaling?

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?

Når dokumentet er signert vises en hake utenfor dokumentet.

Hvis dokumentet ikke er signert, vises pil for å klikke seg til dokumentet og signering.

Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?

Ja, dokumenter vises i et samlet vindu for å gi deg god oversikt. Hvert dokument må du klikke deg innom for å lese og deretter klikke om du vil starte signering.

Det er kun første dokumentet du må signerer med både BankID-appen og/eller kodebrikke + passord. De resterende dokumentene i oppdraget signeres kun bruk av BankID-passord.

Jeg får ikke åpnet dokumentene, hva gjør jeg?

Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese denne typen dokument. Du kan laste det ned gratis på www.adobe.no.

Hvordan signerer jeg?

Du kan signere med både BankID app eller kodebrikke. Følg anvisningen i portalen.

Løsningen vises best på en stor skjerm som PC eller nettbrett.

Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?

Du finner dokumentene dine ved å logge deg inn i signeringsportalen. Signeringsportalen finner du også i snarveimenyen i nettbanken under «signer dokumenter». Vi har også sendt deg informasjon om hvor du finner dokumentene på SMS og e-post.

Hvor finner jeg igjen signerte dokumenter?

Du finner dine signerte dokumenter i nettbanken. I menyen «Arkiv» kan du søke i «Dokumentarkiv» eller bla i listen «Signerte dokumenter».

Hvilken dokumentasjon er nødvendig for å søke om boliglån?

For å behandle søknaden om boliglån må vi ha dine tre siste lønnsslipper og siste års skattemelding. Dette hentes automatisk fra Skatteetaten. Søker du sammen med noen gjelder dette også for han/henne. Man kan gi samtykke til at Sparebanken Øst henter inn lønnslipper og skattemelding.

Send inn verdivurdering, takst, husleiekontrakt eller kjøpekontrakt dersom du har dette i etterkant med sikker melding i nettbanken.

Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?

Kontaktløs betaling er betaling med bankkort uten at kortet må dyttes inn i betalingsterminalen eller taste PIN-kode på mindre beløp. Populært kalt «tæpping».

Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

Ved beløp over 500 kroner må du taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

Fra 1. januar 2020 tilbyr alle butikker i Norge kontaktløs betaling.

Det er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.