Ung kvinne ser i kamera med åker bak

Bankkort

Ingen gebyr på kortbruk

Bankkortet kan brukes i Norge og i utlandet og er kontaktløst. Bruk nett- eller mobilbanken for å se saldo, PIN-kode, sette regionsperre og sperre kortet.

Du mottar kortet i posten etter ca. en uke. Kortet er uten bilde og er derfor ikke gyldig som legitimasjon. Etter 3 år blir kortet automatisk fornyet.

Bestill bankkort

For å bestille bankkort må du være kunde. Du blir kunde enkelt med BankID.

*Kortet må aktiveres før tapping og Apple Pay kan brukes. Det gjør du i nettbanken eller ved å bruke chip og PIN i en terminal.

Lagrede kortopplysninger

Ved fornyelse av bankkortet vil kortinformasjonen oppdateres automatisk, hvis du ikke har reservert deg. Dette gjelder for apper og nettsteder som har en avtale med Visa og der du har lagret kortinformasjon for fremtidige betalinger.

Sikkerhet på kortet

Sett regionsperre på kortet i nett- eller mobilbanken for å redusere risikoen for misbruk. Da setter du begrensninger på hvor i verden kortet kan brukes.

Ofte stilte spørsmål om bankkort

Ta ut kontanter i butikk

Med bankkortet kan du ta ut kontanter i butikker, minibank eller kontorene våre som har kassetjenester.
I NorgesGruppen-butikker benyttes Kontanttjenester i butikk, en egen tjeneste for innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker.
Les mer om Kontanttjenester i butikk

Bankkortet virker ikke eller ble slukt ved 1. gangs bruk

Bankkortet må aktiveres i nettbank før bruk. Dersom kortet blir slukt i en minibank, må du melde ifra til oss om dette slik at kortet kan sperres. Du kan så bestille et nytt kort i nettbanken, men husk å aktivere dette før bruk.

Glemt PIN-koden til bankkortet

Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.

  • I menyen velg «Kort» og «Vis PIN-kode»
  • Legg til sikkerhetskoden og kortets gyldighets dato
  • Klikk på «Vis PIN»
Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet?
  • Skriv aldri ned PIN-koden din
  • Skjul PIN-koden ved inntasting på minibank eller betalingsterminal
  • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
  • Hvis kortet blir slukt, sperr det
  • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
  • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?

Kontaktløs betaling er betaling med bankkort uten at kortet må dyttes inn i betalingsterminalen eller taste PIN-kode på mindre beløp. Populært kalt «tæpping».

Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

Ved beløp over 500 kroner må du taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

Fra 1. januar 2020 tilbyr alle butikker i Norge kontaktløs betaling.

Det er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

Hva er Visa Secure?

Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID-appen eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

Tidligere het dette Verified by Visa.

Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet eller mistet?

Da må kortet sperres. Slik gjør du det:

  1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
  2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
  3. Trykk på pilen til høyre for kortet
  4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode
  5. Du kan da velge om kortet skal sperres permanent eller midlertidig.
Hva gjør jeg ved mistanke om misbruk av bankkortet?
  • Kortet må sperres. Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nett- og mobilbanken.
  • Gå til bestridelse av transaksjoner på Sparebanken Øst sin nettside.
    • Last ned og fyll ut skjema for kort og følg anvisningene videre.
Hva skjer ved utløpsdato på bankkortet?

Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt automatisk per post første halvdel av utløpsmåneden.

Hvilke krav stilles det for å få bankkort?
  • Du kan ikke ha betalingsanmerkninger
  • Du må ha minst 2.000 kr på kontoen når kortet bestilles
  • Du må ha registrert likningstall i Norge for foregående år

Alle de tre nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i DinBank.no. Du bestiller selv kort i nett- eller mobilbanken, i menyvalget «Kort» – «Bestill kort».

Hvilke tjenester kan ha lagret min kortinformasjon?

Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

Hvor finner jeg PIN-koden til bankkortet?

Du finner PIN-koden til kortet i nett- og mobilbanken. Velg «Kort» og «Vis PIN».

Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?

Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.

Hvordan aktiverer jeg bankkortet?

Bruk kortet med chip og PIN-kode i butikk eller aktiver kortet fra nett- eller mobilbanken: gå du til «Kortoversikten», velg det aktuelle kortet, der vil du se valget «Aktivere kort».

Når kortet er aktivert kan det brukes kontaktløst og til netthandel.

Husk å signere kortet hvis det ikke er bilde av deg på baksiden.

Hvordan aktiverer jeg bankkortet?

Kortet aktiveres i butikken ved bruk av chip og PIN-kode. Når kortet er aktivert kan det brukes kontaktløst og til netthandel. Du kan også aktivere kortet for netthandel i nett- eller mobilbanken. Finn kortet i kortoversikten og velg «Aktiver kort».

Hvordan avslutter jeg bankkortet?

Du kan enten sende kortet til oss i posten eller makulere det selv og gi beskjed med hvilket kortnummer som skal avsluttes.

Hvordan betaler jeg kontaktløst?

Kontaktløs betaling kan kun brukes med kort og betalingsterminaler som har symbolet for dette. Kortet må være brukt én gang med chip og kode før kontaktløs betaling blir mulig.

  1. Legg kortet inntil kontaktløsmerket.
  2. For beløp under 500 kr må du som regel ikke taste PIN-koden.
  3. Når du hører et pip, er betalingen utført.
Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?

Du kan reservere deg ved å sende en sikker melding fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.

Kortavtalen inngås med Sparebanken Øst