Hva er mulige årsaker til at avtalegiro ikke er betalt?

  • Det er ikke dekning på konto
  • Maksbeløpet på avtalegiroen er for lavt
  • Du har stoppet den i forfallsmappen
  • Du har stoppet selve avtalen
  • Avtalen er nylig opprettet (det tar ca. 3 uker fra den opprettes til den trer i kraft)

Hvordan aktivisere trekket på avtalegiro som er stoppet?

  1. Sjekk først at maksbeløpet ikke er overskredet.
  2. Gå inn på forfallsmappen og start betalingen.

Hvordan endrer jeg maksbeløpet på avtalegiroen?

  • Gå inn på «Betalingsavtaler» fra menyen i nett- eller mobilbank
  • klikk på ikonet som ser ut som en blyant for å endre maksbeløp

Hvordan endre belastningskonto på avtalegiro?

Du har ikke anledning til å endre konto selv. Send oss en melding i Send oss en melding i nett- eller mobilbank med beskjed om hvilken avtale du ønsker å endre samt hvilken konto som ønskes belastet.

Hvordan slette en Avtalegiro?

  • Gå inn på avtalen i nett- eller mobilbank
  • Velg «slett»-ikonet (søppelkasse) og bekreft slettingen.

Hvordan stoppe et forfall på Avtalegiro?

  • I nett- eller mobilbanken velg «Betaling/Overføring» og «Forfallsmappe»
  • Trykk på «stopp»-ikonet (rødt kryss) for å stoppe forfall på avtalegiro

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) eller mobilbank som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank- eller mobilbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nett- og mobilbank og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nett- eller mobilbank.

Hva er SWIFT/BIC kode og IBAN nummer?

BIC/SWIFT indikerer hvilken bank pengene skal til. BIC står for Bank Identifier Code.

IBAN står for International Bank Account Number og er en ny internasjonal standard for bankkontonummer til bruk ved betalinger til og fra utlandet. IBAN er basert på ditt eksisterende kontonummer i banken med tillegg av 4 tegn.

Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene ved utenlandsbetaling?

Det avhenger av mottakerland og mottakers bank. Innenfor EØS skal det maks ta 5 virkedager og utenfor EØS 8 virkedager.

Hvorfor må betalingsinformasjon følge med i en utenlandsbetaling?

Alle betalinger inn og ut av Norge er rapporteringspliktige til Norges Bank. Manglende informasjon kan medvirke til at overførselen vil bli avvist.