Mobilbank

Banken på mobilen, full oversikt og kontroll. Enkelt og trygt.



Mobilbanken er enkel og rask og gir deg tilgang til de vanligste banktjenestene du trenger. Appen er utviklet for iPhone og Android-telefoner og kan lastes ned gratis her:

Enklere og bedre mobilbank

Mobilbanken fikk ett skikkelig løft før sommeren 2019.

I appen kan du:

  • Få oversikt over alle kontoer og lån
  • Overføre penger og betale regninger
  • Godkjenne eFaktura
  • Sette regionsperre for bankkort
  • Hente PIN-kode til bankkort
  • Se dine forsikringer, endre eller kjøpe nye
  • Søke om lån
  • Få oversikt over og kjøpe fond
  • Sende sikker e-post med banken
  • Endre samtykker og kontaktinformasjon. (Ved endring av telefonnummer vil du bli varslet om endringen via sms.)
  • Samle kontoer og kredittkort fra andre banker (ny)

og mye mer.

Appen oppdateres jevnlig.

Aktivering og innlogging

Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID eller BankID på Mobil. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling.
Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.

Nå kan du samle kontoer fra andre banker hos oss

Det betyr ganske enkelt at du nå kan legge til kontoer fra andre banker inn i kontooversikten din.

Ofte stilte spørsmål om mobilbanken

På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

Det gjør du i appen med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en ny personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.

NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende:
Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering.

Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

Last den ned i dag via Apple App Store (iPhone) eller Google Play (Android).

For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

Mobilbanken krever iOS 11 eller Android 5.

Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Trykk på menypunktet «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån»
  3. Velg legg til konto fra annen bank
  4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
  5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
  6. Signer med BankID, BankID på mobil, biometri i mobilbanken eller Passord og kode.
  7. Kontoene dine vil nå bli synlig i kontooversikten din. Har du lagt til kredittkort fra en annen bank, vil du se den i kortoversikten.

PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Sparebanken Øst har derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

Kontakt banken på en trygg og sikker måte.

Mulig å laste opp vedlegg:

  • Maks 10 antall vedlegg per melding
  • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
  • Tillatte filtyper: pdf, gif og png

Trenger du hjelp?

Kontakt kundesenteret

Last ned mobilbanken her:


Credentials