BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Du kan bestille BankID i nettbanken. Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra kodebrikken eller sms, kodekort, apper e.l. og ditt personlige passord, får du tilgang til din BankID.

Oppgrader BankID på mobil i nettbanken din

Telenor og andre operatører i Telenors nett oppgraderer med jevne mellomrom sikkerheten for BankID på mobil. Oppgraderingen gjøres på bakgrunn av nye krav, men også fordi den teknologiske utviklingen går raskt og krever at programvaren i våre digitale duppeditter er sikre og oppdaterte til enhver tid.

Som en konsekvens av oppgraderingene, må BankID på mobil aktiveres på nytt. Du vil motta en SMS fra mobiloperatøren din med informasjon om når du kan gjennomføre oppgraderingen av BankID på mobil. Det er viktig at du venter med å oppgradere til du har mottatt denne SMS’en slik at du unngår og måtte gjøre dette to ganger.

Se for deg at SIMkortet er hjemmet til BankID på mobil og for at BankID på mobil skal fungere som det skal, må du gjøre noen oppgraderinger i hjemmet med tanke på sikkerhet. Noen har mulighet til å oppgradere det hjemmet de allerede har mens andre rett og slett må flytte. Du skal ha fått informasjon fra mobiloperatøren din om du må bytte SIMkortet ditt eller om du kan oppgradere det du allerede har. Hvis ikke, vil du nok få informasjon ganske snart. Vi vil guide deg gjennom hele prosessen, bare trykk på den knappen som beskriver det kundeløpet du må følge

Jeg må oppdatere SIMkortet

Jeg har fått nytt SIMkort

BankID på mobil

BankID på mobil er like sikkert som ordinær BankID og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikke. Du kan selv bestille BankID på mobil i nettbanken.

For å få utstedt BankID eller BankID på mobil må du være legitimert hos oss med pass.

Slik bestiller du:

Logg deg inn i nettbanken og velg ”Bestille BankID” i menyen. Etter at du har bestilt BankID vil du få tilsendt en e-post med et passord.

Neste gang du logger deg inn i nettbanken, velger du ”Pålogging med BankID”. Du bruker samme kodebrikke i nettbank som tidligere.

Bestill BankID

Spørsmål og svar

BankID er en sikker elektronisk legitimasjon som kan benyttes på nettet til identifisering, pålogging og signering.

BID 1439: 
Feil kode i engangskodefeltet er lagt inn for mange ganger, kodebrikken er da blitt sperret. For å åpne sperring må du logge på nettbanken uten BankID og sende en sikker e-post.

Får du andre feilkoder kan du først prøve på nytt etter litt tid for å se om problemet løste seg selv. Dersom det ikke løser seg er det fint om du noterer ned feilkoden og tar kontakt med kundesenteret.

Påloggingsvalg «Logg inn med passord» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no:

  • Riktig innlogging? Benytt påloggingsvalget «Logg inn med passord» hvis du ikke har registrert din kodebrikke for BankID i nettbanken
  • Sperret/glemt passord? Trykk på linken glemt passord. Du kan velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  • Sperret kodebrikke? Sjekk at du bruker kodebrikke fra DinBANK.no/ Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Nettbank /innlogging blokkert? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no og som er registrert som BankID i nettbanken:

  • Sperret/glemt passord BankID? Trykk på linken glemt passord. Du kan  velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  • Feilkode BID? Benytt pålogging «Logg inn med passord» og send oss melding om feilkode fra menyvalget «Nettpostkasse»
  • Nettbank sperret/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Dersom du benytter BankID fra annen bank:

  • Kontakt utstederbank av BankID ved feil med passord/sikkerhetskode
  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID på mobil»:

  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Sperret/glemt passord? Opprett avtale om BankID på mobil på nytt i nettbanken. Benytt pålogging «Logg inn med passord» eller «Logg inn med BankID»
  • Har du byttet mobiloperatør? Sjekk om operatør støtter BankID på mobil

For å åpne en sperret BankID må du:

  1. Sende sikker e-post fra innlogget nettbank. Logg deg inn i nettbanken uten BankID
  2. Du vil motta et engangspassord på e-post
  3. Logg deg inn i nettbanken med BankID og du får mulighet til å endre til et selvvalgt passord

Hvis BankID er utløpt eller tilbakekalt, kan du selv åpne BankID i nettbanken sin.

Hvis ikke du eller banken har sperret din BankID, men du har tastet feil passord flere ganger kan du bruke «Glemt passord» på pålogging til nettbanken for å bestille nytt passord og aktivere din BankID.

For BankID på mobil må du aktivere på nytt i nettbanken.

BankID

Bruk «Glemt passord» muligheten ved pålogging til nettbanken.

BankID på mobil

Bestill BankID på mobil på nytt fra nettbanken. Logg inn enten med passord og kode eller BankID fra banken. Velg BankID i menyen og bestill BankID på mobil.

BankID bestiller du selv i Nettbanken.
Klikk på Bestille BankID i menyen. Velg deretter «Bestille BankID» og følg instruksjonen

BankID på mobil bestiller du i nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

  • Du må være over 15 år (Du må være over 18 år for å bli kunde i Dinbank.no)
  • Du må ha norsk personnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Dersom vi ikke har registrert pass fra deg må du gå til et av kontorene til Sparebanken Øst med passet ditt så de får scannet det og lagt det inn i systemet
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer eller registrere dette i nettbanken før du bestiller BankID
  • Du må være eier av en aktiv konto i Dinbank

Nei, selv om du har gått over til å benytte BankID på mobil må du oppbevare kodebrikken på et sikkert sted, da du i enkelte sammenhenger vil få behov for å bruke den.

Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt i nettbank.

Du må da bestille BankID på mobil på nytt fra pålogget nettbank.

Se menyvalg

 

Credentials