BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Du kan bestille BankID i nettbanken. Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra kodebrikken eller sms, kodekort, apper e.l. og ditt personlige passord, får du tilgang til din BankID.

BankID på mobil

BankID på mobil er like sikkert som ordinær BankID og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikke. Du kan selv bestille BankID på mobil i nettbanken.

For å få utstedt BankID eller BankID på mobil må du være legitimert hos oss med pass.

Slik bestiller du:

Logg deg inn i nettbanken og velg ”Bestille BankID” i menyen. Etter at du har bestilt BankID vil du få tilsendt en e-post med et passord.

Neste gang du logger deg inn i nettbanken, velger du ”Pålogging med BankID”. Du bruker samme kodebrikke i nettbank som tidligere.

Bestill BankID

Spørsmål og svar

BankID er en sikker elektronisk legitimasjon som kan benyttes på nettet til identifisering, pålogging og signering.

BID 1439: 
Sperren oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra kodebrikken.

BID 5007:
En feilkode ble sendt fra brukerstedet. Hva som er årsaken, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A: Midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID.

«En feil har oppstått»: Forsøk å bytte nettleser. Det er viktig at ditt navn er registrert nøyaktig på samme måte i Folkeregisteret som på ditt BankID-sertifikat. Sjekk med banken som har utstedt din BankID .

BankID krever pass som legitimasjon. Dersom vi ikke har registrert ditt pass som legitimasjon, må du sende oss en bekreftet kopi av passet ditt.

Se liste her over hvem som kan bekrefte kopi av pass

Logg på nettbanken med passord og kodebrikke utstedt av DinBANK.no. Velg «BankID» fra hovedmenyen. Bestill så BankID. Du benytter samme kodebrikke, men får tilsendt eget passord for pålogging med BankID.

Det er viktig at du logger på nettbanken til DinBANK.no ved første gangs pålogging med BankID for å endre til ditt eget passord. BankID kan deretter benyttes på andre brukersteder.

Du må ha registrert BankID før du kan registrere BankID på mobil. Logg på nettbanken og velg «BankID» i menyvalget og deretter «Bestill BankID på mobil».

Påloggingsvalg «Logg inn med passord» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no:

  • Riktig innlogging? Benytt påloggingsvalget «Logg inn med passord» hvis du ikke har registrert din kodebrikke for BankID i nettbanken
  • Sperret/glemt passord? Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Sperret kodebrikke? Sjekk at du bruker kodebrikke fra DinBANK.no/ Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Nettbank /innlogging blokkert? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID» med kodebrikke utstedt av DinBANK.no og som er registrert som BankID i nettbanken:

  • Sperret/glemt passord BankID? Benytt pålogging «Logg inn med passord» og send oss melding om sperret passord fra menyvalget «Nettpostkasse»
  • Feilkode BID? Benytt pålogging «Logg inn med passord» og send oss melding om feilkode fra menyvalget «Nettpostkasse»
  • Nettbank sperret/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Dersom du benytter BankID fra annen bank:

  • Kontakt utstederbank av BankID ved feil med passord/sikkerhetskode
  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no

Påloggingsvalg «Logg inn med BankID på mobil»:

  • Sperret nettbank/finner ingen aktiv avtale? Kontakt kundeservice@dinbank.no
  • Sperret/glemt passord? Opprett avtale om BankID på mobil på nytt i nettbanken. Benytt pålogging «Logg inn med passord» eller «Logg inn med BankID»
  • Har du byttet mobiloperatør? Sjekk om operatør støtter BankID på mobil

 

Credentials