Kundeservice



Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Finner du ikke svar på det du lurer på, ber vi deg benytte sikker e-post i nettbanken.

Velg kategori:

Nettbank Mobilbank BankID Boliglån Betaling Betaling til og fra utlandet Konto Kort Kunde E-signering PSD2 Reiseforsikring

 

Spørsmål og svar

  • Du kan ikke ha betalingsannmerkninger
  • Du må ha minst kr 2000 på kontoen når kortet bestilles
  • Du må ha registrert likningstall i Norge for foregående år

Alle de tre nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i Sparebanken Øst – DinBANK. Du bestiller selv kort i nettbanken, i menyvalget «Kort» – «Bestill kort». Velg mellom hvit eller rød farge på kortet.

Når Visa-kort og PIN-kode er kommet i posten, må kortet aktiveres før bruk. Dette gjør du i nettbanken under menyen «Kort» – «aktivering av kort». Dette er en ekstra sikkerhet når kort og kode sendes i posten.

Visa-kort må aktiveres i nettbank før bruk, se punkt over. Dersom kortet blir slukt i minibank, underretter du Sparebanken Øst – DinBANK om dette slik at kortet kan sperres. Du må så bestille et nytt kort i nettbanken, men husk å aktivere dette før bruk.

Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Se hvordan her.

  • Kortet må sperres
  • Forholdet må politianmeldes
  • Fyll ut egenerklæringsskjemaet (se nedenfor). Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes Sparebanken Øst, Pb 67, 3301 Hokksund eller til oest.reklamasjon@evry.com

Last ned skjemaet:  Egenerklæring ved misbruk av kort (pdf)

Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.

Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt pr. post første halvdel av utløpsmåneden.

Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

Tidligere het dette Verified by Visa.

  • Noter aldri ned PIN-koden din
  • Skjul PIN-koden ved inntasting på minibank eller betalingsterminal
  • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
  • Hvis kortet blir slukt, sperr det
  • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
  • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
  • Ha alltid telefonnummer for sperring tilgjengelig

Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.
Også kalt «tæpping».

Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

Fra 1. januar 2020 skal alle norske butikker tilby kontaktløs betaling.

I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbankendersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.

Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.

Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

Fant du ikke det du lette etter?

Den beste og tryggeste måten å kontakte oss på er via nettbanken eller mobilbanken. Du kan også laste opp vedlegg.

Sikker e-post

eller send e-post til kundeservice@dinbank.no

Vi svarer deg mandag – fredag mellom kl. 09 – 15

 

Telefon: (+47) 99 07 91 50

Telefonen er åpen mandag – fredag mellom kl. 10 – 12

Sperre kort
Signere lånedokumenter
Hent lønnslipper og skattemelding

Postadresse
Sparebanken Øst – DinBANK
Postboks 67
3301 Hokksund

Credentials