Kundeservice



Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Finner du ikke svar på det du lurer på, ber vi deg benytte sikker e-post i nettbanken.

Velg kategori:

Nettbank Mobilbank BankID Boliglån Betaling Betaling til og fra utlandet Konto Kort Kunde E-signering PSD2 Reiseforsikring

 

Spørsmål og svar

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Automatisk betaling av faste regninger som blir trukket direkte fra din konto på forfallsdato.

AvtaleGiro-avtaler oppretter du i nettbanken. Enten første gang du betaler en regning til mottaker ved å godkjenne avtaleforslaget som kommer opp, eller du vil finne avtaleforslag fra menyvalg Betalingsavtaler.

Får du ikke mottakeren opp som forslag, må du sjekke om de tilbyr AvtaleGiro. Gjør de det, kan du sende oss en melding fra nettpostkassen, så kan vi hjelpe deg med å opprette avtalen. Dato for belastning og beløp avtales med mottaker.

Du finner det ved å trykke på Betalingsavtaler i menyen. Klikk deretter på avtalen du ønsker å se detaljer på, deretter Vis detaljer/Endre avtale.

  • Det er ikke dekning på konto
  • Maksbeløpet på avtalegiroen er for lavt
  • Du har stoppet den i forfallsmappen
  • Du har stoppet selve avtalen
  • Avtalen er nylig opprettet (det tar ca 3 uker fra den opprettes til den trer i kraft
  1. Sjekk først at maksbeløpet ikke er overskredet.
  2. Gå inn på forfallsmappen og start betalingen.

Gå inn på «Betalingsavtaler» fra menyen og klikk på ikonet som ser ut som en blyant for å endre maksbeløp.

Du har ikke anledning til å endre konto selv. Send oss en melding via Nettpostkassen med beskjed om hvilken avtale du ønsker å endre samt hvilken konto som ønskes belastet.

Gå inn på avtalen, velg «slett»-ikonet (søppelkasse) og bekreft slettingen.

Du må velge «Betaling/Overføring» og «Forfallsmappe». Her trykker du på «stopp»-ikonet (rødt kryss) for å stoppe forfall på avtalegiro.

På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken.

Oppdaterte avtalevilkår for bankkort

Når det gjelder oppdatering av avtalens punkt om gyldighetsperiode og fornyelse, er bakgrunnen for dette å klargjøre for at banken skal kunne tilby Visa sin tjeneste for automatisk kontooppdateringer.

Ved fornyelse av kort blir tidligere kortnummer ugyldig. Brukersteder hvor du har registrert kortnummer vil da ikke lenger kunne gjennomføre transaksjoner på det «gamle kortnummeret». Skal abonnement og tjenester fortsatt kunne belastes konto må nytt kortnummer registreres hos brukerstedet.

Når banken tilbyr automatisk kontooppdatering slipper du å registrere ditt nye kortnummer på brukersteder som har avtale for kontooppdatering med Visa.

Fant du ikke det du lette etter?

Den beste og tryggeste måten å kontakte oss på er via nettbanken:

Sikker e-post

eller send e-post til kundeservice@dinbank.no

Vi svarer deg mandag – fredag mellom kl. 09 – 15

 

Telefon: (+47) 99 07 91 50

Telefonen er åpen mandag – fredag mellom kl. 10 – 12

Sperre kort
Signere lånedokumenter
Hent lønnslipper og skattemelding

Postadresse
Sparebanken Øst – DinBANK
Postboks 67
3301 Hokksund

Credentials