DinBANK-kortet har både BankAxept og Visa slik at du kan betale i Norge og resten av verden. Du betaler ingenting for å bruke kortet, kun et årsgebyr.
Ikke kunde?
Bli kunde og bestill kort i nettbanken
Du vil motta kortet i posten etter ca. en uke. Før bruk må kortet aktiveres i nettbanken innen slutten av måneden etter kortbestilling.
Fornyelse av kort blir automatisk sendt pr. post første halvdel av utløpsmåneden. Ditt kort er gyldig hele utløpsmåneden.
Du har sikkert registrert bankkortet ditt i flere apper og nettsteder.
Ved fornyelse av bankkortet må kortinformasjonen oppdateres for å unngå at tjenester stopper opp. Vi har nå lagt til rette for at kortinformasjonen oppdateres automatisk, så slipper du å gjøre dette selv. Gjelder apper og nettsteder som har en avtale med Visa om dette.
Du kan reservere deg om du ikke ønsker at oppdateringen skal skje automatisk.
Når du betaler med kort på Internett, vil du oppleve at nettbutikker krever «Visa Secure» – sikker nettbetaling. Slik fungerer det.
Alle de tre nevnte kriteriene må være oppfylt for at du skal kunne bestille kort i Sparebanken Øst – DinBANK. Du bestiller selv kort i nettbanken, i menyvalget «Kort» – «Bestill kort». Velg mellom hvit eller rød farge på kortet.
Når Visa-kort og PIN-kode er kommet i posten, må kortet aktiveres før bruk. Dette gjør du i nettbanken under menyen «Kort» – «aktivering av kort». Dette er en ekstra sikkerhet når kort og kode sendes i posten.
Visa-kort må aktiveres i nettbank før bruk, se punkt over. Dersom kortet blir slukt i minibank, underretter du Sparebanken Øst – DinBANK om dette slik at kortet kan sperres. Du må så bestille et nytt kort i nettbanken, men husk å aktivere dette før bruk.
Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Se hvordan her.
Last ned skjemaet: Egenerklæring ved misbruk av kort (pdf)
Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.
Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt pr. post første halvdel av utløpsmåneden.
Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.
Tidligere het dette Verified by Visa.
Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.
Også kalt «tæpping».
Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.
Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.
Fra 1. januar 2020 skal alle norske butikker tilby kontaktløs betaling.
I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbankendersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.
Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.
Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.
Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.
Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.