Kundeservice



Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Finner du ikke svar på det du lurer på, ber vi deg benytte sikker e-post i nettbanken.

Velg kategori:

Nettbank Mobilbank BankID Boliglån Betaling Betaling til og fra utlandet Konto Kort Kunde E-signering PSD2

 

Spørsmål og svar

PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs  indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge.  I Norge trer direktivet i kraft 14. september 2019.

Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen  og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.

1. april i år innførte Norge  EU direktivet om betalingstjenester omtalt som PSD2. Siste del av lovendringen trådde i kraft i september 2019

Endringene  gir deg rett til å gi andre foretak  tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:

  • Gjennomføre betalinger
  • Samle informasjon

Som kunde vil du om kort  tid kunne  samle kontoer fra andre banker i din nett- og mobilbank.  Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.

Ja. Ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra oss som bank. Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.

Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i din nettbank.

Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen ved å klikke deg inn via linken her. Skulle du lure på noe kan du kontakte oss  via kontaktskjema  du finner på den siden.

Er du kunde kan du kontakte oss fra din nett- eller mobilbank via «Send sikker e-post» eller ved å sende en henvendelse til post@oest.no

På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt på siden «Delte kontoer».

Fant du ikke det du lette etter?

Send e-post til kundeservice@dinbank.no

Er du kunde, bruk sikker e-post i nettbanken.

Vi svarer deg mandag – fredag mellom kl. 09 – 15

Telefon: (+47) 99 07 91 50

Telefonen er åpen mandag – fredag mellom kl. 10 – 12

 
Sperre kort
Signere lånedokumenter
Hent inn lønnslipper og skattemelding

  
Postadresse
dinbank.no
Postboks 67
3301 Hokksund

Credentials