Kundeservice



Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Finner du ikke svar på det du lurer på, ber vi deg benytte sikker e-post i nettbanken.

Velg kategori:

Nettbank Mobilbank BankID Boliglån Betaling Betaling til og fra utlandet Konto Kort Kunde E-signering PSD2 Reiseforsikring

 

Spørsmål og svar

På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

Kontoer uten begrensinger kan vises i andre banker. Typisk er dette brukskontoer. Sparekontoer med begrensinger på antall uttak kan ikke vises hos andre banker.

Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Trykk på menypunktet «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån»
  3. Velg legg til konto fra annen bank
  4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
  5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
  6. Signer med BankID, BankID på mobil, biometri i mobilbanken eller Passord og kode.
  7. Kontoene dine vil nå bli synlig i kontooversikten din. Har du lagt til kredittkort fra en annen bank, vil du se den i kortoversikten.

PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Sparebanken Øst har derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs  indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge.  I Norge trådte i kraft 14. september 2019.

Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen  og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.

1. april i år innførte Norge EU direktivet om betalingstjenester omtalt som PSD2. Siste del av lovendringen trådte i kraft i september 2019.

Endringene gir deg rett til å gi andre foretak tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:

  • Gjennomføre betalinger
  • Samle informasjon

Som kunde vil du okunne samle kontoer og kort fra andre banker i din nett- og mobilbank.  Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.

Ja. Ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra bankene.

Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.

Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i nett- og mobilbanken.

Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen ved å klikke deg inn via linken her. Skulle du lure på noe kan du ta kontakt med Sparebanken Øst via kontaktskjema på den siden.

Er du kunde kan du kontakte Sparebanken Øst fra din nett- eller mobilbank via «Send sikker e-post» eller ved å sende en henvendelse til post@oest.no

I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt til andre banker under menypunktet «Kontoer fra andre banker».

Du kan i nett- og mobilbank finne betalinger i «Forfallsmappen».

Sparebanken Øst kan ikke se betalinger du har lagt inn hos andre banker før de er utførte.

Ved å gi en tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll kan tredjepart sjekke om et beløp er mulig å belaste kontoen. Tredjepart vil kun få et ja/nei svar fra banken. Du kan når som helst trekke tilbake tilganger du har gitt. Søk etter tredjepart

Dersom du ønsker å hente kontoer fra DinBANK over i enn annen bank, må du søke opp Sparebanken Øst. Sparebanken Øst eier DinBANK.

Hvis du har en konto i annen bank som du ikke får hentet inn i nett- eller mobilbanken må du kontakte banken hvor konto er og spørre om den type konto er gjort tilgjengelig for visning i andre banker.

Hjelp til pålogging og BankID feilkoder

Fått brev om oppsigelse av kundeforhold?

Fant du ikke det du lette etter?

Den beste og tryggeste måten å kontakte oss på er via nettbanken eller mobilbanken. Du kan også laste opp vedlegg.

Sikker e-post

eller send e-post til kundeservice@dinbank.no

Vi svarer deg mandag – fredag mellom kl. 09 – 15

 

Telefon: (+47) 99 07 91 50

Telefonen er åpen mandag – fredag mellom kl. 10 – 12

Sperre kort
Signere lånedokumenter
Hent lønnslipper og skattemelding

Postadresse
Sparebanken Øst – DinBANK
Postboks 67
3301 Hokksund

Credentials